2010. november 18., csütörtök

Strigula

Gondosan felkészültem a ma esti szülői értekezletre. Van nálam toll és egy A/5-es lap negyede, hogy jegyzetelni tudjak; keresztrejtvény, hogy ne unatkozzak; és sok-sok türelem. Megtettem a szükséges előkészületeket, vagyis folyamatosan beszéltem fél órán át, amitől elment a hangom és remélhetőleg a kedvem is mindenféle verbális megnyilvánulástól. A lényeg, nehogy eszembe jusson felszólalni vagy kérdést feltenni.
Mikor megérkeztem, jó hír fogadott. Az egyik szülőtárs összeszedve minden bátorságát, megkérte a tanár urat, hogy fogja rövidre a mondandóját, mert szeretnénk még ma hazaérni.
Letelepedtem az első padba, és megejtettem az utolsó simításokat: húztam három függőleges vonalat a lapomon. Strigulázni fogok. Az első oszlopban azt számolom össze, hányszor hozza szóba a feleségét a tanár úr. A második oszlop a lányáé, a harmadik a középiskoláé, ami hetedikes gyerekeinkre való tekintettel gyakori téma, a negyedik az osztályfőnök kedvenc mondatáé: „Megkapja az egyesét.” A tanár úrnál ugyanis ki vannak készítve az egyesek és csak arra várnak, hogy a gyerekek egy rossz levegővétellel vagy egy félreérthető tekintettel kiérdemeljék őket.
-         Ha a gyerek áthúz valamit a füzetében, megkapja az egyesét (strigula), ha kitépi a lapot, megkapja az egyesét (strigula), mert én nem vagyok olyan jószívű, mint a feleségem (strigula), nálam olyan szigor van, mint a lányom középiskolájában, ahol minden hibáért megkapja a gyerek az egyesét (strigula, strigula, strigula).
Az első tizenöt perc rendhagyóan telik. A tanár úr leszid minket, szülőket, mert nem tartottuk meg a szavunkat.
Miről van szó? Az előző osztályfőnök eltulajdonította az osztály háromszázezer forintját. Megkapta „méltó” büntetését, közös megegyezéssel megszüntették a munkaviszonyát, minket pedig megkért a vezetőség, hogy tartsuk a szánkat. Hát, most valaki elkottyantott ezt-azt a fodrásznál, aminek eredményeképpen az egész város erről az ügyről beszél.
Ki követett el bűnt és mit?
A tanárnő sikkasztott, ami bűncselekmény. Nekünk, szülőknek hallgatnunk kellett, ami bűnpártolás, vagyis bűncselekmény. Mentségünkre szolgáljon, hogy erre a vezetőség „kért meg” minket, ami felbujtás, vagyis szintén bűncselekmény.
El lehetne ezen gondolkozni, ha a tanár úr lehetőséget adna rá.
Az elkövetkező százöt percből kilencvenben azt hallgathattuk, hogy a mi gyerekeinek az egyiptomi tíz csapásnál is rosszabbak. Ez a 32 nebuló igazi rontás, átok az egész világra. Hát, milyenek ezek a kölykök, hogy nem hajlandóak az osztályfőnökre úgy tekinteni, mint egy istenre?!  Bezzeg, mikor ő kezdő tanár volt, és gitározott, minden tanítványa kezébe ragadta a hangszert, hogy méltó legyen hozzá. Talán a tanár úr nem vette észre, hogy azóta eltelt húsz év, és míg akkor a diákjai bálványként tekintettek rá, a fiúknak mintegy bátyja, a lányoknak plátói szerelme volt, most a gyerekek számára ő csak egy folyton elégedetlen, apánál is öregebb bácsi.
Bénultan ültünk.
A főétel után tizenöt percig név nélkül engem szapult.
„Vannak olyan szülők, akik beleavatkoznak a kollégák munkájába” kezdettel hosszasan ecsetelte, milyen aljas voltam, mert nem tűrtem szó nélkül, hogy a rajztanár megbuktassa a lányomat, és panaszt merészeltem tenni az igazgatónál.
Hogy veszi a bátorságot a szülő ahhoz, hogy naprakészen ismerje a közoktatási törvényt, és avval jöjjön, hogy egy készségtárgyból csak akkor lehet buktatni, ha nem jár be órára a tanuló? !
- Mikor én általános iskolás voltam,- a tanár úr eltűnődve nézte a mennyezetet,- a bátyám csinálta meg helyettem a rajzokat. A szülők is nyugodtan elkészíthetik otthon a hiányzó képeket.
Rajzházi, mi? Na, ne! Elég volt tavaly az itthoni feladat testnevelésből!
Különben se én járok iskolába, hagyjanak ezzel békén!
Próbáltam felvenni a szemkontaktust a tanár úrral, mert azt akartam, legyen olyan bátor fickó, és mondja a szemembe, mi baja, én se névtelenül írogattam levelet az igazgatónak, felvállaltam, ki vagyok. De minden hiába, a tanár úr valami nagyon érdekfeszítőt talált a mennyezeten, és le se vette arról a valamiről a szemét.
Ez volt az a pillanat, amikor az első (és ezen az értekezleten az utolsó) szülő felemelte a kezét:
- Elnézést, de nem lehetne megkérni a rajztanárnőt, hogy folyamatosan írja be a jegyeket, és ne a téli szünet előtti napon adjon egyszerre három egyest a gyerekeknek?
Na, hoppá- hoppá! Szóval nemcsak az én lányom állt bukásra?!
Ez volt az a pont, ahol a tanár úr jónak látta befejezni az eszmecserét.
Nekem se volt már más dolgom, csak összesíteni az eredményeket, rendszerezni magamban a történteket.
A tanár úr mintapedagógus. Arra minta, hogy kinek nem való ez a pálya. Neki minden bizonnyal nem. Utálja a gyerekeket, nem szeret tanítani, nem ért a tantárgyaihoz. Mindenesetre kiváló férj és apa. Az első két oszlopban töménytelen strigula szorongott, a kedves nejét, valamint a szorgalmas és okos lányát húszszor hozta szóba az elmúlt két órában. Az erőnyerő viszont kedvenc mondata lett. Negyvenhétszer mondta ki: „Megkapja az egyesét”.

13 megjegyzés:

  1. Megmondom őszintén, Grapes, irományodat olvasva nem tudtam eldönteni, hogy sírjak vagy nevessek. De ez a te hibád, mert úgy tudod előadni a dolgokat, hogy a legfásultabb ember szája is felfelé kanyarodna tőle. :-D
    A mondandó lényegét tekintve viszont sírhatnékom, vagy inkább őrjönghetnékem támadt. Egyrészt, mert eszembe juttatta azt a gyakorlatvezető idős tanárnőmet, aki anno mindennek lehordott minket, tanító növendékeket és kijelentette, hogy reméli, egyiken se fogunk soha tanítani, mert senkik vagyunk, hozzá képest - persze, nem pont ezekkel a szavakkal, miközben én magam imádtam tanítani. Igaz, nem rajta, vagy a "tehetségemen" múlott, de igaza lett, nem tanítok. Másrészt azért, mert az olvasottak - és a hasonló történetek - alapján nem tudom eldönteni, hogy örüljek-e ennek a fejleménynek, mondván, hogy én legalább nem fogok így kiégni, vagy sajnáljam, hogy nem mutathattam meg, különbül műveltem volna. :-(

    VálaszTörlés
  2. Nos, igen, ez egyszerre volt vicces és felháborító. :D :/ De tényleg, a stílusod nagyon megnyerő, Grapes! :))
    Sajnos nemcsak az oktatás színvonala, hanem bizonyos iskolai dolgozók hozzáállása is igencsak kifogásolható. Szerintem ez teljes mértékben a magyar társadalom stresszes, pesszimista, nemtörődöm, anyázós, gonoszkodó modorának köszönhető. Sajnos sokunk ilyen. (Örülök, hogy vagyunk páran, akik ebből kitörni igyekszünk! :D Jeeee!!!)

    Nekem volt egy egyetemi tanárom, aki cigizett vizsgán az orrunk előtt, és behozta a másik bunkó haverját, hogy együtt piszkáljanak minket. Hihetetlen nagy szemét volt sok mindenkivel, de én szerencsére megúsztam a szívatásait. (Ja, és természetesen kiröhögte azt, hogy mi könyvtáros szakra járunk...)

    VálaszTörlés
  3. ÁÁÁÁ! Ez naggggggyon jó írás volt! :D Viccesen tálalni a felháborítót! Nekem most feldobta az estém, bár elismerem, hogy a tartalom koránt sem ennyire jókedvre derítő.:S

    VálaszTörlés
  4. Grapes stílusa frenetikus, ezt tudjuk, ez tény, ennek lehet örülni:-DDD

    De:
    Te szentségesatyaúristenésazösszesszentek! Hát miféle iskolába jár az a gyerek! Szégyen és gyalázat, hogy a XXI. században ilyesmi még előfordulhat, és ilyen totálisan inkompetens, impertinens (és valószínűleg impontens is:-D) tanárok gyerekek életét tehetik tönkre! Ha nem tudod elvinni onnan a gyereket, csak abban bízhatsz, hogy hamar elvégzi ezt az iskolát, és a későbbiekben képes lesz lelkileg rehabilitálódni az ott átéltek után. Kétgyerekes anyaként, empatikus emberként mélységesen fel vagyok háborodva mindazon, amit leírtál. Ez nem pedagógus, ez nem is ember. Ez egy született szemétláda, egy szörnyeteg, egy fekély... most nem folytatom, érthető okokból:-(((((((((((((((

    VálaszTörlés
  5. Kedves Diara!
    Szerintem ne bánd, hogy nem lettél tanár. Akármilyen őrületes lelkesedéssel indulsz a pályának, akkor is lesz jópár ember, aki letöri a szarvadat. Jobb ez így.Én is sokkal jobban szeretek itthon tanítani, mert ide csak azok jönnek, akik szeretnek. Akinek nem jövök be, azok szépen elmaradnak.:)

    Kedves Artie!
    Tökéletesen egyetértek veled, ez a mai magyar társadalom.:S Mindenki (vagy legalábbis sokan) elégedetlen, és azokon próbálja leverni bánatát, akin tudja.:(
    Én egyébként iskolai éveim alatt sok jó tanárral találkoztam, de az utóbbi években egyre fogy a számuk. Hova tűntek?
    Egyetemen nem pedagógusok vannak, mint tudod, már ha egyáltalán számít valamit, hogy ki tanult pedagógiát, és ki nem, mert erre is, mint minden másra, születni kell. Azzal az állatfajtával is találkoztam, akiről meséltél. Sajnos, bárhol előfordulhatnak. :((((

    Kedves Piroseper!
    Örülök, hogy szebbé tettem egy estédet. :)

    Kedves Katarina!
    A másik iskolával kapcsolatban néhány gond van:
    1. Ahogy hallom, minden iskolában kezd elharapózni ez a mentalitás.
    2. Az elmúlt tíz évben 7-8 iskolát bezártak a városunkba, lassan ninc shova menni.
    3. Trükkös módon kerültünk ide. Az előző iskolában összetűzésbe kerültem az igazgatóval. Nyugdíjba ment a korábbi diri, akivel nagyon jóban voltam. Becsült engem, örült annak, hogy van egy gyerekem, aki országos töri versenyen második, megyei matekon- fizikán 7.-8., városi angolon első, és egy másik csemetém, aki sorra nyerte a razjversenyeket.
    Az új igazgató néni azt találta ki, hogy nem leszek én ilyen bennfentes, és megszívatott, én meg vittem neki egy kikérőt, hogy egyezzen bele, hogy másik iskolába mehessünk. Nem írta alá, de mi mégis elmentünk. Nemhagyom magam szívatni. Egyébként számoljuk a napokat (szó szerint), amit ebben a suliban kell tölteni.

    VálaszTörlés
  6. Ez valami fura morbid viccnek hangzik első olvasásra. Ilyen dologról nem lehet ennyire lazán írni. teljesen kétségbe estem, mikor elolvastam a hozzászólásokat. Ennyire rossz lenne otthon a helyzet. Akkor kicsit örülök, hogy itt élünk. Nem is tudom, én hogy reagálnék a helyedben.

    Kemény felkészítés ez a gyerekeknek az életre. Nem is értem, hogy mi baja a gyerekeiddel? Aki országos versenyen indul, valószínű, hogy van sütnivalója. Hát nem ez minden tanár álma?
    Az enyémek biztos elbuknának, mert nincsenek ilyen kemény "kiképzésnek" kitéve. Az oktatás színvonala nem éri el a magyarországit.
    Kitartás!!!
    Tettem fel neked téli képeket a blogomra. (Ez itt a reklám helye.) Itt sem fenékig tejföl minden. Fenékig hó:)
    Üdv
    Norema

    VálaszTörlés
  7. Kedves Norema!
    Hát itt,édes hazánkban most ilyen fura morbid a világ :S
    Nem a gyerekekkel van a bajuk, hanem a szülőkkel,mert védik a gyerekeket, sőt hellyel- közzel überelik tudásban a tanárokat. (Kivéve a régivonalas igazgató urat.) Sorry. Én nem tehetek róla.
    Egy német ismerősöm azt mondta, ezta nehéz helyzetet fogjuk fel úgy, hogy megtanuljuk azt is, hog ykell ajéghátán megélni. Minden rosszban van valami jó, nem? :-D
    Megyek, megnézem a havat. Nálunk már úgyis régen volt :)))

    VálaszTörlés
  8. Grapes, ezt olvasta elgondolkoztam azon, mi milyen helyzetben vagyunk a suliban... és sajnos megerősödött bennem az az érzés, hogy tényleg ennyire (már bocsánat, de) sz*rul működik az oktatás.
    Nem egy olyan tanárom van, akik szinte dettó ugyanígy gondolkodnak, a magyartanárnőmről nem beszélve... fogalmam sincs, hogy fogunk leérettségizni, és ezzel kapcsolatban nem csak án vagyok kétségbeesve: az órák túlnyomó százaléka arról szól, hogy hallgatjuk a T. Tanárnő élménybeszámolóit a hétvégéiről, meg a puccos utazásairól, ahova a fiai miatt "kényszerül" mert vívnak és ő meg kimegy velük... (annyira tudom sajnálni, hogy egy hétig kinn volt olaszban, meg oroszban...)
    A kémia tanár pedig, aki a faktot tartja kerek perec megmondta az egyik faktostársamnak, hogy ő direkt úgy adja le az anyagot, hogy még véletlenül se tudjuk letenni az érettségit idén :S ez milyen már?! ráadásul, csupa olyan dolgot tanultunk csak eddig, amit alapórán is, de megjegyezném, hogy én ezt 7-8-ba!!! Egyszerűen nem értem... jóformán semmit sem tanuétam az elmúlt 3 évben :S (na jó, matekból előrébb vagyunk, mint általánosban... de nagyjából ennyi)

    Siralmas... és akkor mindennek ellenére, sokszor túlképzettek vagyunk a külföldi munkaerőhöz képest :S

    VálaszTörlés
  9. Kedves Matt!
    Irigylem a magyartanárnődet, de nemcsak azért,mert volt olaszban, hanem azért is, mert a semmittevésért még fizetést is kap.
    Jó, tudom, én az ilyen tanárokból élek :P
    Meg szoktam kérdezni a tanítványaimat, hogy mi volt órán, és csak kerekedik-kerekedik a szemem, mikor feladatok, tananyag helyett a Tiedhez hasonló sztorikkal állnak elő.
    Itt nálam tanulni kell. Azért fizetnek. Dolgozat előtt például gyorsított tanulás van, ami azt jelenti, hogy nem oldjuk meg végig a feladatokat, hanem csak addig, amíg otthon nem boldogul vele a nebuló. Evvel a módszerrel 45 perc alatt 15-20 feladatot meg lehet csinálni. El tudod képzelni, milyen fáradt vagyok 4 ilyen óra után?
    Egyébként L lányom utolsó némettanára volt a Te magyartanárodhoz hasonló kíváló pedagógus. Részletesen ecsetelte, melyik üzletben mit lehet akciósan megvenni. Ez mondjuk nem lett volna baj, ha németül teszi, de nem...
    L menekült tőle, és osztályzó vizsgát tett, mire a tanárnő megsértődött, és négyest adott neki a 11. és 12. anyagból .Ehhez képest L két hónap múlva sikeresen nyelvvizsgázott németből, majd novemberben ötösre érettségizett.

    Még szerencse, hogy nem látszik rajtad a magyaroktatás hiánya:-DDDD

    VálaszTörlés
  10. Kedves Grapes!
    Most van időm olvasgatni az oldaladon és beleszerettem. Nagyon jól írsz!!!
    Gratulálok!!!

    VálaszTörlés
  11. Kedves Gloria!
    Örülök, hogy így láttod, ilyennek látsz.
    Köszönöm :)))

    VálaszTörlés
  12. Melyik városban történt ???

    VálaszTörlés
  13. Kedves Anonymus!
    Blogom nagyon sok info van rólam, és a lakhelyemről, így ki lehet következtetni a helyet ;)
    Igazából nem szeretnék senkit se nevesíteni, mert az én lánykám még csak hetedikes, szóval több, mint egy évet kellene átvészelnie abban a suliban.
    Számoljuk a napokat :(

    VálaszTörlés