2011. február 12., szombat

Ken Follett


Már régen elterveztem, hogy bemutatom egyik kedvenc írómat, Ken Follettot itt a blogon, de most Darolyn kérdése végre megadta azt a lökést, ami ehhez kellett.

1949-ben Cardiffban született, jelenleg is Nagy-Britanniában él. Ha rákerestek itt neten, érdekes infókat találhattok róla, például azt, hogy kulturális miniszter volt Gordon Brown kormányában.
Talán arra is emlékeztek páran, hogy már járt Magyarországon.

Na, de térjünk a lényegre, ahogy Emese mondja.
Első művei (Titkok, A függöny lehull, a Modiliagni- botrány, a Papírpénz…) a gyorsan felejthető kategóriába tartoznak. Ha kis hazánkban próbálkozott volna írással, e könyvek után simán eltűnt volna a süllyesztőben. Szerencsére az angol kiadók láttak benne fantáziát.

Én először kb. húsz évvel ezelőtt találkoztam vele, akkor felolvasták nekem (hangos könyv) a Tű a szénakazalban című remekét.
Szerelem volt első hallásra. Azóta vadászom a könyveire.

Három fő csoportba sorolom írásait.
1. A nem mindig jól sikerült, de azért elmegy modern tudományos eredményeket felsorakoztató írások:


- Zérókód: nagyon jó, űrverseny a két szuperhatalom közt amnéziával kiegészítve
- Az ördög műve:
- Az Éden kalapácsa: jó, egy kis szeizmikával felturbózva :)
- A harmadik iker: elmegy- klónozás






2. Kémregények
Ezt két részre osztom:


A, Világháborús, főleg második világháborús történetek: ezekben nagyon jó Ken Follett
- Tű a szénakazalban: nagyon jó, film is készült belőle
- Kulcs a Manderley- házhoz: nagyon jó
- Egy férfi Szentpétervárról: nagyon jó- első világháborús
- Vadmacskák- nagyon jó – női kémek :)
- Hat nap múlva telihold: nagyon jó
B, Máskor, máshol játszódó írások, főleg arabokról, zsidókról,- nem a kedvenceim:
- Kaland Afganisztánban: jó
- Könyörtelenül: még nem olvastam
- Sasok szárnyán (Teherán) : még nem olvastam

3. Történelmi jellegű könyvek, melyek számomra írásainak csúcspontját jelentik, mert tökéletesen, élvezetesen, kalandokkal, szerelemmel fűszerezve ír le egy-egy adott érát, és annak a kornak a jellemző társadalmi csoportjait.
Ezek a legjobb írásai:


- Veszélyes gazdagság : szuper- egy 19. századi bankárcsalád lenyűgöző története,
- Az ígéret földje: szuper- a 18. századi Skóciából főhőseink a fejlődésben levő Amerikába szöknek
- Alattunk az óceán: szuper- egy kalandos légi út a 20. század elején
- A katedrális: szuper- a középkori társadalom full extrás bemutatása
- Az idők végezetéig: nagyon jó-a Katedrális folytatása
- A titánok bukása (még nem olvastam, de tudom, hogy idetartozik)

7 megjegyzés:

  1. Anya olvasta A katedrálist, én még semmit. :-S Tudom, bűn. :-D Csak most mindenféle könyvet kaptam olvasásra, nem is csak irodalmit, hanem nyers könyvtáros cuccokat is... szóval örülök, ha a "Lenyűgöző teremtmények"hez jutok. :-P

    Ahogy látom, Follett is kipróbálta magát több stílusban, ez tetszik, ez jó dolog. :-) Bár ezekből engem inkább az utolsó, történelmi kategória érdekelne. A többi nem nagyon.

    VálaszTörlés
  2. Kedves Artie!
    Nem hiszem, hogy szégyen vagy bűn lenne, hogy még nem olvastál tőle semmit. Nekem sok-sok időm volt, és mégse olvastam minden könyvét. Az utolsó csapat azonban valóban kihagyhatatlan.
    És azok a teremtmények tényleg lenyűgözőek? :-D

    VálaszTörlés
  3. Az Alattunk az óceán az abszolút kedvencem, szerettem még a Katedrálist, az Egy férfi Szentpétervárrólt, a Kaland Afganisztánbant és a Veszélyes gazdagságot. Van a listádon olyan, amit még nem olvastam, de szeretném. Köszönjük, Grapes, szép összefoglalása Follet eddigi életművének.

    VálaszTörlés
  4. Köszi, nagyon jó, hogy felsoroltál könyveket és írtál is róluk.
    Végre felszabadultam, de persze vannak még könyvek, amiket olvasok, azért a Vadmacskákat és a katedrálist felírom a listára:)

    VálaszTörlés
  5. A Katedrálist és Az idők végezetéiget én is olvastam és tényleg szuper volt. Most már tudom, hogy kitől lesz a következő könyv, amit meg kell szereznem.
    Köszi Grapes!

    VálaszTörlés
  6. Kedves Grapes!
    Igen, lenyűgözőek! :-D Nekem kimondottan tetszik.

    VálaszTörlés
  7. Szívesen:)
    Artie! az jó:) Azért meggodolja az ember, hogy mibe invezstáljon bele, de bízom benned:)))

    VálaszTörlés