2011. február 16., szerda

Frei: A megmentő és az öt legszebb magyar szó


Elolvastam Frei Tamás első regényét, A megmentőt.
Nagyon sok volt a politika, lövöldözés, robbantgatás, gyilkolászás.
Nemcsak az akciók voltak gyorsak, ami jó, hanem a szerelem is, ami rossz, hiányérzetet keltett bennem. Ráadásul nem szeretem, ha ötleteket adunk embereknek ahhoz, hogy kell felrobbantani fél Magyarországot. Nagyon sok elmebeteg van, nem kell a kezükbe adni egy kézikönyvet.
A regény egyébként jobb, mint Daniel Silva írásai, de meg se közelíti Jeffrey Archert vagy Dan Brownt.
Nekem az apró részletek jöttek be: a városok hangulatának leírása, ami nyílván azért sikerült olyan jól Freinek, mert járt már ezeken a helyeken. Kár, hogy édes Hazánkat nem ismeri olyan jól, mint mondjuk Afrikát. (A tipikus, kocka alakú vidéki házak fürdőszobájában mindig van ablak:S)
Másik problémám: hiányzott az okfejtős nyomozás, a lélekőrlő, testgyötrő üldözés pedig ötven oldalra korlátozódott. Hiányzik a műfajra jellemző izgalom. Az életszerű, "szagos" (ahogy Frei mondta minap a tévében) leírásokban meghal a feszültség.
Igazi pasi-könyv.

Két dolog fogott meg igazán.
Először két idézet. Ezeket Frei mondja, nem én!
Az első a negyvenedik oldalon található, az egyik orosz szereplő elmélkedése:
"Soha nem tudott szabadulni a gondolattól, hogy hazája sorsa már ott és akkor hosszú évtizedekre eldőlt, amikor egy szűk kör, az oligarchák elloptak mindent. Tízmilliók nyomorognak, hogy ők a Riviérára repkedhessenek a magángépeikkel."
A másik a 367. oldalról: "Pont a legteteje a legkeményebb a dobostortának! Milyen ország az, ahol a tető, a vezető a legkeményebb fejű? Hogy ha a villámmal beleszúrok, mármint a cukormázba, akkor mindent összenyomok alatta? Gajra megy az egész magyar torta!" (No komment.)

A második: a két szerelmes arról beszélget, melyik az öt legszebb magyar szó. A főszereplő lány, és talán Frei szerint is a következőek: égszínkék, bazsarózsa, , gyönyörű, te, szerelem.
Szerintetek melyik az öt legszebb magyar szó?
Vigyázzatok, nemcsak a  szó jelentését kell figyelni, hanem a hangalakját... is!

15 megjegyzés:

  1. Freit nem szeretnék olvasni, és meg is erősítettél ebben az elhatározásban. :-D Oké, életszagú, ez valamilyen szempontból jó, csak nem nekem. :-D Meg a politikába sem ártom bele magam... Megvan róla a véleményem, de amúgy távol tartom magam tőle.
    Ettől függetlenül biztos érdemes ilyet is olvasni! :-) "A széles látókör mindenkinek jár." :-D

    Hm, az öt legszebb magyar szó... ^^ Ez jó, ebben a játékban benne vagyok! :-))

    Nézzük csak! (A bazsarózsától én rosszul leszek. XD Mármint a szótól...)

    szerelem (ezzel egyetértek), szépség, körte, nárcisz, hattyú

    VálaszTörlés
  2. Szerelem, igen:-D
    Hattyú? Igen, ez nekem is tetszik. Szép az állat, és nagyon kecses az is, ahogy kiejtjük.
    Meg talán a pici, picike, esetleg a picurka, bár arról nem tudom, magyar szó-e, mivel vegyes hangrendű, és így necces.

    VálaszTörlés
  3. Na igen, önszántamból valszeg én sem fogok Frei Tamást olvasni. Egyszer kötelező volt néhány fejezet Kepes András, na az durva volt, érdekes, de durva, és tőle talán még olvasnék is.

    A két idézetből a második tetszett jobban, vicces:)

    A játék tökjó!! Csak az a gond, hogy hirtelen nem tudnék 5 legszebb szót mondani. Sokat igen, de ötöt nem. Ahhoz el kell gondolkodni.
    Mert szeretem a földrajzi neveket (legyen város vagy hegy, de pl.: az Afrikát nagyon szeretem leírni); a neveket (bár nem igazán szeretem a tipikus, régi magyar neveket, van egy... két nagy kedvenc... na jó, több is, de akkor maradok az elsőnél: nekem az Attila név nagyon tetszik, mondjuk ehhez hozzájárul, hogy voltak Attila ismerőseim, és bírtam őket:), szóval nagyon régi név, de nagyon bírom); aztán hogy egy kicsit lokálpatrióta legyek, a "magyar" szó is tetszik, és büszke vagyok, hogy ezt a nyelvet beszélem:); vannak szavak, amiket szeretek leírni, mert könnyen megy, de pl.: a "minimum" nem tartozik ide:D, ... jaj, túl sok szó, és nem tudnék választani:)

    Szóval eddig: Afrika, Attila, magyar
    Ha eszembe jut még valami, írok:)

    Volt a Donnie Darkoban egy jelenet, mikor Drew Barrymore mondja, hogy egy kutatás szerint (vagy nemtom, ki szerint) a "cellardoor" = pinceajtó szó a legszebb amerikai szó.

    VálaszTörlés
  4. ha fiú lennék, Attila lennék, és valószínűleg nem blogot írnék, hanem egy íróasztal mellett számítgatnám, hogy érdemes-e lefúrni azért a vacak olajért vagy nem. Vagy bíró lennék :-D

    magyar? tényleg jó szó:))
    Na, de pinceajtó? Az hogy jött ki?:-DDDD

    Én szerettem Frei műsorait is, meg Kepesét is, de ez a könyv, olyan mint egy kézikönyv kezdő terroristáknak.
    Én még emlékszem, hogy kisgyerek koromban kigyulladt a zsanai gázmező egyik kútja, és a szakemberek,a magyar mérnökök, mert mi világviszonylatban szakemberek vagyunk, küzdöttek azzal, hogy eloltság. Erre jön Frei, és részletesen leírja, hogy kell felrobbantani:(

    A szavakon még én is töprengek.

    VálaszTörlés
  5. :) Ha fiú lennék, G lennék:) És a franc se tudja, hol lyukadtam volna ki.
    Gondolkodtam a szavakon, és az Afrikát kivenném, mert bár tetszik, meg szeretem is leírni, mégsem tökéletes:) Viszont a kandeláber bekerül. Elég gyanús, külföldi hangzású, de akkoris szeretem:)
    Inkább kedvencebb betűim vannak, és a nyelvtan, ami bejön.
    Akkor most három van, de még gondolkodom.
    Mondtam G-nek is, de hirtelen ő sem tudott mondani.

    VálaszTörlés
  6. G? Komolyan? Nomen est omen kifordított formában.:-DDD
    Én pl gyerekkoromban utáltam a B nevű pasikat.... meg most is, csak közben volt egy kis kilengésem. saszbat! Hallgatni kellett volna megérzésekre, amia gyerekeknek van.

    Ugye milyen nehéz feladat? Bevallom, engem ez az egy gondolat fogott meg abból a könyvből. Már két napja a kedvenc szavaimon gondolkodom.
    Mama- ez tetszik, de szerintem az anya a magyar szó, az meg kicsit nyafogós:S
    Kandeláber német? vagy legalábbis annak tűnik.
    Rózsa?

    VálaszTörlés
  7. A könyvről nem tudok véleményt mondani, mert nem olvastam és nem is fogom, de a kedvenc szavak megtalálása tényleg érdekes kihívás. :-)

    Így gondolkodás nélkül inkább a jelentésük miatt ugranak be az egyes kifejezések. Lássuk csak... szerelem, becsület, gyermek, vízesés, szivárvány

    Egyébként, nem tudom, ma még tanítják-e, de anno én úgy tanultam, hogy a cipőfűző a legszebb magyar szó. :-D Hogy kik szerint, arra már nem emlékszem...

    VálaszTörlés
  8. Te se olvastad? Akkor ki az az 50 ezer ember, aki megvette?! (Én csak kölcsönöztem)

    Cipőfűző???? Hát ezt meg ki találta ki?

    A becsület tényleg nagyon szép, sőt, mind az öt, amit felsoroltál.

    Nekem még közben a kegyelem is eszembe jutott.

    VálaszTörlés
  9. Van még egy!!: álom:)

    Ja, és azt bírom a nyelvünkben, hogy hajlítható, könnyű új szavakat képezni, és mégha nem is tudom, pontosan mit jelent, be tudom lőni, mert az alakja, hangulata utal rá.

    A kandeláberről azt láttam, hogy latin.

    Cipőfűző??? Mi az, hogy a cipőfűző a legszebb???:D:D

    VálaszTörlés
  10. jaj, álom, tényleg, nagyon dallamos!:))))

    VálaszTörlés
  11. Elvesztettem a bejegyzésemet, most kezdhetem előröl.
    Egyszer a finn tanfolyamon kaptunk ilyen feladatot, melyik a legszebb szó az anyanyelvünkön. Az édesanyát választottam a jelentése miatt. Most, hogy leírtam az anyanyelv is jól hangzik. Szerelem, becsület, testvér (test+vér).
    Hangzás alapján a pongyolapitypang, galagonya, harmatcsepp, szamóca, harangvirág, pillangó, ősz jut az eszembe.
    Jó, hogy néha elgondolkoztatod az olvasóidat:)
    Én is sokáig törtem a fejem.
    Finnül a maailma - világ (maa - ország + ilma - levegő), vicces hangzása miatt pedig a lämpimämpi - melegebb tetszik.

    De a legeslegeslegszebb, amikor valamelyik gyerekem azt mondja: szeretlek anya.

    VálaszTörlés
  12. Édesanya?
    jaj, hogy ez milyen jó!!!! épp azon töprengtem, hogy nekem nem igazán tetszik az anya szó, kicsit nyávogós, de így, hogy édesanya, tényleg klassz!
    És a testvér:) sajnos, nekem nincs igazi :(
    Szerelem, mint mindenkinek, és a többi is nagyon jó. Most már csak azzal leszek bajban, melyik ötöt válasszam ;)

    Finn szavak: nagyon érdekesek, fura hangzásúak. Öt magánhangzó van? Egyébként szeretem, hogy sok magánhangzót használnak, mert szörnyűek a mássalhangzóval telezsúfolt kemény nyelvek (német ) Ha két i van egymás után, azokat külön kiejtitek?

    Szeretlek, anya? Igen, igen. Nekem a kicsi lányom évekig azt mondta: tudod, szeretlek.

    Kedves Norema! Örülök, hogy Te is szeretsz gondolkozni, és a többiek is, akik reagálnak a bejegyzéseimre :)
    Köszönöm Nektek, hogy együtt gondolkoztok velem:)))))

    VálaszTörlés
  13. Találtam még egy szót, amelyik nagyoooon tetszik: MIMÓZA. :-D Mit szóltok hozzá? Mimóóóza. Mimmóózaa... Hm... jó mondogatni. XD

    VálaszTörlés
  14. És nem csak a szó jó, hanem a növény is!:)

    VálaszTörlés
  15. Mimóza? tényleg, főleg, hogy én is az vagyok :-DDD

    VálaszTörlés