2011. január 3., hétfő

dos Santos : Az isteni formula


Kis okok, nagy következmények.
Ez a káosz-elmélet (közismert nevén: pillangóhatás) központi gondolata.
(Evvel a címmel  írt ki pályázatot hullócsillag. Nézzétek meg!)

Dos Santos könyvét olvasva lubickolhattam a fizika számomra legkedvesebb és legkiismerhetetlenebb területén, a kozmológiában. A könyv tökéletesen érthetően leírja a komoly tudományos elképzeléseket (húrelmélet, relativitáselmélet, termodinamika 2. főtétele, Zénon- és Olbers-paradoxona). Ismeretterjesztő stílusa élvezetes lehet a laikusok számára is. Testközelbe hozza a fizikának azon területeit, ami még a szakemberek számára is nehezen felfogható.
Csúcs gondolata: a kvantummechanikát azok se értik pontosan, akik kitalálták.
Izgalmas volt a szerző értelmezése az ember szabad akaratáról.
Nagyon tetszett az a felvetés, hogy csak egyetlen tudomány létezik, a matematika. A többi csak ennek továbbfejlesztett változata. A kialakuló világegyetemet a matematika tudja leírni tökéletesen. Ha az anyag bonyolultabb szerkezetet vesz fel, például atomokká alakul, azzal már a fizika foglalkozik, ami így a matekból nőtt ki. A még bonyolultabb, molekuláris szerveződések a kémia, az élő szervezetek a biológia tárgykörébe tartoznak, és ha az élőnek tudata is kialakul, az már a pszichológiához tartozik.
Nagyon érdekes magyarázattal állt elő a jóslásról.  Dos Santos szerint nem lehet megjósolni a jövőt, aminek egyszerű oka van: ahhoz, hogy tudjuk, mi lesz a jövőben, tökéletesen ismernünk kellene a jelent és a múltat, de mivel a Világegyetem végtelen, ez megvalósíthatatlan.

Ugyanakkor mint kémregény vagy krimi nagyon gyenge. Túl egyszerűek a párbeszédek, nem elég izgalmas a cselekmény. A kódfejtős rész a hozzá nem értők számára is világos, semmi meglepőt, semmi újat nem hoz, főleg a Dan Brown rajongóknak. Hiteltelen a főszereplő CIA-ba való beszervezése. Képtelenségnek tartom, hogy egy kívülállót mindenféle előzetes képzés, sőt, pontos tájékoztatás nélkül bevonnának egy komoly akcióba. Szerencsétlen Noronha még egy gyorstalpaló ügynökképzésben sem vett részt!
A könyv leggyengébb pontja a jellemábrázolás, amire azt lehet mondani, hogy kimaradt a történetből. Igazából három szereplő van:
1. Noronha, aki ugyan egyetemen tanít, de leginkább egy szellemi fogyatékos tutyimutyi alakra emlékezetetett.
2. Noronha anyja, aki folyamatosan aggódik. Szerepköréből egy pillanatra se esik ki, ezért néha idegesítő.
3. És az összes többi szereplő, akik mind ugyanúgy viselkednek tekintet nélkül arra, hogy CIA- ügynökök, rabok egy iráni börtönben, vagy egyetemi professzorok. Mindannyian ugyanúgy beszélnek, még a tények felsorolásakor az ujjaikat is ugyanúgy emelik fel (egy ujj, két ujj, három ujj...) 

Összességében fel se állhat a nagy elődök, Dan Brown és Ken Follett mellett, mégis érdemes elolvasni, akár többször is.
Az isteni formula ugyanis nem más, mint egy matematikai képlet, mely leírja Isten létezését, és melyet a szerző szerint Einstein titokban megalkotott, és melynek segítségével az eddig szkeptikusok is elgondolkozhatnak.

8 megjegyzés:

  1. Akkor Einsteinnek köze van a pillangó hatáshoz?
    Jól hangzik, a felső részben leírtak nagyon érdekesek lehetnek, de ezt teljesen elrontja a karakterformálás. Ami - sajna vagy sem - nálam sokat számít. Egyetlen könyvet tettem le 25 év alatt, amiben a szereplő jelleme nem tetszett, és számtalan jónak ígérkező sorozatot hagytam abba az első pár kötet után csupán azért, mert nem bírtam elviselni a főhőst.
    Szóval, ha ki lehetne hagyni az egyéb részt, és csak a magyarázatrészre koncentrálni, simán bejönne:)
    Jaj, látom, olvasod a Lingert:)

    VálaszTörlés
  2. A fizikusok imádják ezt a témát.:)))
    Én úgy olvastam, mint egy ismeretterjesztő könyvet, és annak nagyon élvezetes és főleg érthető volt. Főleg ha összevetem Stephen Hawkinggal, akinek a gondolatmenetét félúton el szoktam veszteni. Hát regénynek nem az igazi. Az a vicces, hogy a Kossuth kiadó 2-3 éve pályázatot hirdetett egy ilyen könyv megírására. Talán nem voltak jó jelentkezők, nem tudom, miért került dos Santos helyzetbe. Indult a pályázaton ? :-DDD
    Igen, a Lingert olvasom, lévén vége a téli szünetnek, és délelőtt 5 percnél több időt tudok itt tölteni.:))) Minden rosszban van valami jó:)))

    VálaszTörlés
  3. Nem nekem való könyv, de amúgy biztos jó! :-D Az ilyen okos tudományos dolgok távol állnak tőlem. Bizonyos szinten még tud érdekelni, de komolyabban már nem. Én nem akarok mindent kiszámolni. :-D :P :) Ha meg irodalmi szempontból kissé gyengus, akkor tényleg nem foglalkoztat. De azért érdekes lehet az Isten-képlet miatt. :) Az mondjuk érdekel. :D

    VálaszTörlés
  4. A Képlet szerint Isten úgy indította el a világot, hogy azután létrejöjjön benne egy olyan okos faj, az ember, aki létrehozhat egy tökéletes gépet, mesterséges intelligenciát, ami a világ végén, a világegyetem elpusztulásakor képes újraindítani a rendszert.
    Szerintem a könyv a fizikához kis affinitást mutató személyeknek nem érdekes, főleg, hogy gyengus, de nekem, aki millió fizikát tanultam, csak nem ilyen élvezetes stílusban, nagyon tetszett.

    VálaszTörlés
  5. Köszönöm, hogy megemlítettél, grapes!:)
    A könyvhöz csak annyit, hogy a fizikához mindig is hülye voltam, a kidolgozatlan karaktereket pedig én sem bírom elviselni, ezért valószínűleg nem kötne le :(... pedig általában érdekelnek az ilyen tudományos-rejtélyes dolgok...
    Viszont elolvastam a Jóslatok Hálójában bemutatkozását, és tetszik :)... lehet nekikezdek, most van hozzá kedvem is :)...

    VálaszTörlés
  6. Kedves hullócsillag!
    Szívesen, jó ötlet erről pályázatot kiírni, mégha én lusta is vagyok indulni:)
    Remélem, azért sokan résztvesznek:)))

    VálaszTörlés
  7. Nekem egy ilyen könyvhöz több szabadidőre lenne szükség, mint ami van. Érdekelne a téma, de kérdés, hogy mit értenék meg belőle.
    Köszi a tippet, mindenesetre elraktározom, és - ki tudja - valamikor elolvasom:)

    VálaszTörlés
  8. Kétségtelenül időigényes, a sok párbeszéd ellenére is :)

    VálaszTörlés