2013. november 26., kedd

Nomen est omen



A név kötelez.
....és beazonosít, elkülönít, illetve egy csoporthoz, a nemzetiséghez köt.
Vagyis a jó névválasztás nagy felelősség.

Sokszor meséltem már saját írói nevemről. A Grapes egyik dédnagyapám (Szőllősi) nevéből jött, ugyanakkor saját monogramomat (Balázs Márta) is tartalmazza.
Látszólag egyszerű, mindennapos nevem jelentése kicsit fellengzős, hisz a Balázs királyit jelent, a Márta pedig úrnőt.
Míg a családnevemet a sors hozta, senki se választotta, érdekes Mártaságom története.
Édesanyám Mária volt, de annyira utálta a nevét, hogy még lánykorában megfogadta, hogy ha tíz lánya születik, akkor se lesz egyikük se Mária.
Apám javasolta, hogy akkor én legyek Márta, merthogy a különbség mindössze egyetlen betű.
Nagyon jó választás volt, mert anyu és köztem nem is volt soha nagyobb különbség, mint az az egy betű.

Én szeretem a nevemet hétköznapisága ellenére is, de azt vettem észre, hogy sokan nem éreznek így a sajátjukkal kapcsolatban.
Vajon mi lehet ennek az oka?
Talán nem tudnak azonosulni a nevükkel?
Megfigyeltem az ismerőseim között, hogy vannak olyan nevek, melyeknek mintha aurájuk lenne, vonzzák vagy épp ellenkezőleg, taszítják az embereket.
A férfinevek közt ilyen a teljesen lejáratott Béla, a nő neveknél pedig nagyon sok ilyent találhatunk.
Észrevettem azt is, hogy a Katalin különleges státuszú név, ugyanis amíg nagyon sok Katalin nevű ismerősöm szabadulni akar a nevétől, mások szeretnének Katalinok lenni, ezért akkor is így hívatják magukat, ha hivatalosan semmi közük ehhez a névhez.
A kezembe került egy könyv, mely szerint a név utal a viselője jellemére. A Katalinról a következőt írja (kicsit magyartalan, de nem én írtam):
Feladata a küzdelem a gyengékért, ez az út a sikerig. Számára minden esemény feladat. Ezt kell megtanulnia kezelni. A világ támasza lehet, minden adottságát ehhez kapja. Azonban figyelnie kell, mert elveszítheti nőiességét. Gyakran olyan kemény, hogy megijednek tőle a férfiak. Rendkívül vonzó és meggyőző tud lenni. Képes bárhol sikert elérni, ha érzi a bizalmat. Erejét a szorgalma és kitartása adja. Nehezen nyílik meg, bár ha szerelmes, nagyon szenvedélyes tud lenni. Erénye a fanatizmusa, de ez a legnagyobb veszély is számára, mert emiatt nem veszi észre, ha szélsőségessé válik.
Miután átolvastam, azt gondoltam, hogy talán bennem is van némi katalinság.

Vajon hogyan választották ki vagy épp ellenkezőleg hanyagolták el ezt a szülők?
Egyáltalán, milyen szempontok alapján döntenek egy név mellett a szülők?
Mostanában a romák között például nagy dívat szappanoperák szereplőinek nevét adni a gyerekeiknek. És ha már lúd legyen kövér, ennek jegyében egyszerre két keresztnevet adnak a kicsiknek. Csakhogy a magyar anyakönyvezés szabályai szerint a magyar helyesírás szabályainak megfelelően kell leírni a neveket, ezért aztán mostanában gyakran találkozok Zsaklin Dzseniferekkel éppúgy, mint Dzsesszika Dzsamilákkal.
Ismerek olyan családot, ahol a 17 éves fiú Tibor, a 13 éves Alex, a 2 éves pedig Rodrigó. Haladunk a korral.

És végül a csúcs, a névadási top:
Ha egy szülőnek Csák a vezetékneve, milyen utónevet választ a gyerekének?
Csák Mátét akar?
Csák Józsefet?
Csák Istvánt?

Nem, nem.
Az ő neve a Norisz.
Így lesz a kis Csák gyerek CSÁK NORISZ.


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése