2013. március 3., vasárnap

Cím



Kitettem ide az oldalsávba (jobbra fenn) egy szavazópanelt, melyben azt firtatom, hogy szerintetek mi legyen az Ellie-ről szóló történet címe.
Mint már meséltem, ezt a regényt 2009-ben kezdtem el írni, és akkor hirtelen felindulásból – talán meggondolatlanul –, a Halhatatlan álom címet adtam könyvnek.
Ezen a címen emlegettem, ehhez készültek borítótervek, sokan ezt ismeritek, de az egyik lektor azt írta, hogy ez semmitmondó – talán igaza van – ezért javasolta, hogy változtassam meg.
Itt van tehát a kérdés, hogy mi legyen.
Nem ismeretlen a probléma, hisz a Jóslatoknál is volt címváltoztatás, de az még jóval azelőtt történt, hogy az olvasók hallottak volna a könyvről, így tudati szinten a Jóslatok hálójában épült be sokaknak, és az eredeti címre már szinte senki sem emlékszik.
Nem ez a helyzet az Álommal, melynek címe lehet, hogy semmitmondó, de akik tudnak a könyvről, ezen a címen ismerik.
Nem mellesleg a cím magyarázata be van építve a könyvbe:

„– Szóval álmodban belelátsz mások életébe?
– Igen, igen – suttogtam. – Csak nem mindig tudom, kinek a bőrébe csúszok bele. Sokszor olyanokba is, akik már meghaltak, vagy ami még rosszabb, épp akkor búcsúznak el az élettől, amikor én is látom… nem, nem, nem egyszerűen látom, átélem életük utolsó percét. Akikkel történtek a dolgok, meghalhatnak, de az események az én álmaiban fennmaradnak, mert az álom halhatatlan.”
(16. fejezet)

Természetesen elfogadom, hogy nem ez a legjobb választás, hisz az utóbbi években rengeteg könyv jelent meg, melyek címében szerepel a „halhatatlan” szó, ezért a lektori javaslatra azonnal el kezdtem azon agyalni, hogy mire cseréljem le.
Első körben eszembe is jutott egy jó ötlet, az „Ébredj fel”, ami szintén szerepel a könyvben, a 20. fejezetben, de nem akarom előre kiteríteni a lapjaimat, tehát ehhez kapcsolódóan most nem teszek ki ide részletet.

Egy kedves barátom, Darolyn mondta, hogy legyen „Álmodj rá még egyet”. Ez annyira megtetszett, hogy szintén beépítettem a történetbe:

„Próbálok megküzdeni a szörnyűségekkel, amik ellen azonban semmit sem tehetek. Hiába jövök rá arra, hogy kiről van szó, hiába figyelmeztetem, hogy vigyázzon, az álmaim eddig mindig beteljesültek.
Míg anya élt, minden reggel megvigasztalt, amikor izzadságban fürödve riadtam fel az aktuális éjjeli rémségből. Mindig azt mondogatta:
– Álmodj rá még egyet!”
(Prológus)

Összegezve: ezt a három címtervet/javaslatot/lehetőséget láthatjátok, választhatjátok a szavazópanelben.
Szavazzatok, hogy könnyebb legyen dönteni!
Előre is köszönöm segítségeteket.


8 megjegyzés:

  1. Szia!

    Sajnálom, hogy ilyesmire kényszerülsz, mert tapasztalatból tudom, hogy nem kellemes érzés. Mintha a 18 éves lányod közölné veled, hogy hivatalosan megváltoztatja a nevét, mert nem tetszik neki, amit tőled kapott. :-/ :-P
    (Engem "szerencsére" (?) nem üldözött a kiadó réme, így végül nem is változtattam. :-D)

    A címről:
    Az "Álmodj rá még egyet!" frázist kissé jelentéktelennek érzem a történet szempontjából, míg a "Halhatatlan álom" – és talán az "Ébredj fel!" – meghatározó szerepet kap benne.
    A "Halhatatlan álom" már beette magát a tudatomba, de ha nem így lenne sem érezném semmitmondónak, főleg az előbbiek miatt, ti. hogy plusz jelentést kap olvasás közben.
    Az "Ébredj fel!"-t ellenben kissé semmitmondónak érezném, ha nem tudnám, hogy egy álmokról szóló könyvről van szó és ha nem sejtetted volna a titkolózásoddal, hogy talán még az elsőnél is nagyobb jelentősége lesz a történések szempontjából. :-D Így azonban frappánsnak találom.

    Na, ezzel a fejtegetéssel aztán nem sokat segítettem. :-/

    Egyébként, nem tudom, miért, vagy hogy van-e egyáltalán kapcsolata a regényeddel, de amikor először olvastam, hogy új címet kell választanod, nekem elsőre az "Álomcsapda" ugrott be. :-D

    VálaszTörlés
  2. Szia,
    köszönöm a hozzászólásodat, mert tudod, hogy sokra tartom a véleményedet.
    Kezdjük a végén! Az Álomcsapda nekem is eszembe jutott, de sajnos foglalt, Stephen Kingnek van egy ilyen című könyve, amiből már film is készült.
    Az Álomfogóra is gondoltam, de ... nem tudom...
    Igazából sokat törtem a fejem valamilyen frappáns összetett szón, de semmi jó nem jutott eszembe.
    Igaz, igaz, hogy így magában a polcon az Ébredj fel nem sokat mond, már pedig a könyvet úgy kell eladni, hogy az olvasó, vásárló először a fülszövegen kívül semmilyen információval nem rendelkezik.
    Az Álmodj rá még egyet-tel kapcsolatban is elgondolkoztató, amit írtál.
    Igen is sokat segítettél. :)

    Kívánom, hogy a kiadók réme minél előbb megtaláljon Téged :)

    VálaszTörlés
  3. Én a Halhatatlan álomra szavaztam, de csak azért, mert a három közül szerintem ez volt a legjobb. Őszintén szólva nekem egyik se tetszik. A Halhatatlan álom (azon felül, hogy kicsit nehézkes is leírni, így a laikus vásárló keresése megnehezül), tényleg olyan semmilyen, nem lehet tudni, hogy ebből most egy fantasyra következtessünk-e, vagy csak egy sima "álmos" regényre.
    Az Álmodj rá még egyet! és az Ébredj fel!.. nos, elnézést, de szerintem mind a kettő szörnyű cím. Lehet, hogy ezzel csak én vagyok így, de a felszólító módos, felhasználójellel is megspékelt címek egyszerűen taszítanak. Unszimpátiát váltanak ki belőlem. Mondom, ez egyéni szocprobléma, de nálam ilyen hatást kelt.
    Én azt tanácsolom, javasolom, ha megfogadod, hogy ami engem, mint olvasót megfogna, az valami szimbolikus cím lenne, amit a regényből veszel ki, egy apró szó, amely miatt megakad az ember szeme a könyvön. Ad egy hangulatot, főleg a borítóval együtt, de mégis rejtélyes, mert csak akkor derül ki, miért is ez a címe, amikor az olvasó elkezdi, vagy már elolvasta a regényt. Persze, lehet, ami nekem ilyen cím, az másnak nem az. De én akkor is ezt a kiragadást javaslom, mert szerintem ez a legjobb (Pl. Firefly - szentjánosbogár. Sci-fi sorozat volt, amely egy csapat, illegális tevékenységeket végző embert mutatott be. Bármi béna címe lehetett volna: az űrcowboyok, törvényen kívüliek az űrön belül, stb. de az lett, hogy Firefly, ami az űrhajú típusának neve volt. Szerintem ez ez egy remek cím, hiszen felfigyel arra az ember, hogy egy sci-fihez hogy jön a szentjánosbogár, másfelől azon az űrhajón játszódik szinte az egész történet, így lételeme a sorozatnak. Imádnivaló).

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Őszinte leszek: nekem nem tetszik a szentjánosbogár, mert így magyarul túl hosszú és semmitmondó, nem úgy, mint a Firefly, ami rövid, alliterál és talán egy kicsit rímel is. Kb olyan, mint a Trick or Treat.
      Nekem semmi bajom a felszólító módos címekkel. Figyelemfelkeltők, számomra nem antipatikusak.
      Egyébként mi az, hogy sima álmos regény? A HÁ nem fantasy, ahogy a Jóslatok se volt az, nem is sima álmos regény, inkább krimi, de nem akarok valami elcsépelt címet adni neki: halál a... halálos...Nem kellenek ilyenek.
      Egyébként hajlok az összetett szavak felé, de csak valamilyen különleges összetettre, aminek azért van némi köze a sztorihoz. Ezért nem jó az Álomcsapda.

      Törlés
  4. Válaszok
    1. Van egy lapom, amire a címeket gyűjtöm, és pont tegnap este írtam fel ezt a szót.
      Szeretem az összetett szavakat, ez pedig érdekes, és talán még a tartalmat is jobban kifejezi, mint az álomfogó vagy álomcsapda.

      Törlés
  5. Nekem még valami eszembe jutott: feltétlenül kell bele az "álom" szó?

    Oké, hogy azzal kapcsolatos a főszereplő képessége, de nincs valami más fontos momentum, ami szintén jellemző a történetre? Ha zsákutcába jutottunk, keressünk másik utat, még ha csak ötletelés szintjén is, hátha ad egy lökést az első verziónak is.
    A Jóslatoknál is voltak kulcsszavak, talán itt is beválnak. :-)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. egy kaptafára jár az agyunk :)
      egész nap azon gondolkoztam, hogy lehetne elhagyni az álom szót.
      Elsősorban összetett szavakon filóztam, vagy érdekes, figyelemfelkeltő, de megjegyezhető egyszerű szavakon.
      van is egy ötletem ;)

      Törlés