2010. május 7., péntek

Példaképeim: írók és könyvek

Szabó Magda számomra a szavak nagymestere.

Ez a könyv egy kész csoda. A második világháború alatt egy világtól majdnem teljesen elzárt iskolában játszódik. Aki csak ennyit tud róla, tuti, félredobja. Ne tedd! Érdemes elolvasni, akkor is, ha láttad filmen. Hihetetlen dramaturgia bravúr volt filmre átírni, hisz alig van benne párbeszéd. Egy bekezdés elkezdődik egy oldalon, és kettővel arrébb ér véget. Mondom, egy csoda!



A P.S. I love you című könyvének filmes változatát látva kezdtem érdeklődni a könyvei iránt. A filmesek változtattak ezt-azt a könyvön, néha jó kézzel, máskor nem. Ezt a könyvet is érdemes elolvasni, de a csúcs Ahern művei az Ahol a szivárvány véget ér.
Ahern egy speciális formát alkalmaz ebben a műben, a levélregény modernizált változatát. Nemcsak a hagyományos levelekből és képeslapokból, de e- mail-ekből, MSN- , SMS- üzenetekből és chat-ekből áll össze a történet konfliktussal, jellemekkel, meg ami kell.

Figyelem! Veszélyes olvasmány. A könyv hatása alatt hetekig többoldalas e- maileket küldtem a barátaimnak. Ahern a szövegszövés nagymestere.



Ezt is kétszer olvastam. Először tizennégy évesen. Fogtam egy hatalmas lapot, és megpróbáltam felvázolni a szereplők szövevényes kapcsolatait.

Másodjára évekkel később, még mindig emlékezve a lényegre, és egy kis irigységgel: milyen jó lenne, ha egyszer létrehozhatnék egy ilyen remeket!

Dumas a történetszövés nagymestere.




Először a könyvtárból hoztuk ki, mert mindenki azt állította, hogy jó. Egy hétre kaptuk. Elképzelni se tudtuk, hogy olvassuk el mind a hárman ilyen rövid idő alatt. Sikerült. Szétolvastuk, szó szerint, miután visszavittük, leselejtezték a könyvet, mi pedig megvettük, mert ebből saját kell, okosan, keménytáblásan.






Erről csak keveset írok, mert később bővebben be fogom mutatni az írót, akinek majdnem minden könyvét olvastam.

Ken Follett egyik legjobb regénye. Történelmi kalandregény. Egy XVIII. századi szénbányászról szól, akinek el kell szöknie Amerikába. Hihetetlenül fordulatos, ugyanakkor romantikus-erotikus részekkel tűzdelt könyv. Valódi csemege.




Dan Brown minden könyvét olvastam, de szerintem ez a legjobb alkotása, messze felülmúlja A da Vinci- kód-ot. Miért? Sokkal izgalmasabb és hihetőbb. Dan Brown szimbólumos, kódfejtős könyvei közül is tornymagasan kiemelkedik.







Elképzelni se tudom, hogy jön át ez a történet azoknak, akik csak filmen látják. Ezt el kell olvasni! Csak akkor érted meg a szereplők motívumait, a kultúrát, amiben élnek. Számtalan keleti romantikus sztorit olvastam, és bár a többit mind nő írta, kétségtelenül ez volt a legjobb. Nem hiába tart már a 15. kiadásnál.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése